Friday, October 13, 2017

چه كسي مردم سوريه را كشتار مي‌كند؟!

چه كسي مردم سوريه را كشتار مي‌كند؟!

به قلم عبدالرحمن مهابادي، نويسنده و تحليلگر سياسي

با وجود گذشت تقريبا هفت سال از انقلاب در سوريه، صورت مسئله سوريه كماكان عبارت است از رويارويي مردم و ديكتاتور حاكم بر كشورشان. ترديدي نيست اگر پشتیبانی و حمایت بی‌ دریغ حکومت ایران نبود بشار اسد ظرف چند ماه سقوط کرده بود و مردم پیروز می‌‌شدند. اما دخالت ایران موجب کشتار مردم و تداوم آن تا به امروز شده و در اين ميان داعش موجوديت پيدا كرد.
بنابه اخبار منتشره در روز 26 سپتامبر 2017 شبه‌نظامیان جنایتکار اسد حدود ۱۰۰شهروند از جمله تعدادی زن و کودک را در منطقه وادی‌العذیب در حومه شرقی حما به‌قتل رساندند. (تلويزيون اورينت 26 سپتامبر). احمد الحموی رئیس شورای القیربات مي‌گويد: ”رژیم اسد همزمان با درگیریها در العقیربات این آوارگان را که ابتدا 8هزار نفر بودند در این صحرا محاصره کرد. بیش از 80نفر از محصورین هنگام فرار، توسط نیروهای اسد کشته شدند. اخبار ديگري حاكي است كه نیروهای روسیه و اسد طی 11روز بیش از 1500حمله متوالی علیه مناطق مسکونی این سه استان انجام دادند.
هیومن رایتس واچ روز اول اكتبر جاري گزارش داد سپاه پاسداران کودکان مهاجر افغان را که در ایران زندگی می‌کنند را برای جنگ در سوریه استخدام کرده است. کودکان 14ساله افغان در لشگر فاطمیون یک گروه کاملاً مسلح افغان که توسط رژیم ایران حمایت می‌شوند، در درگیری سوریه شرکت می‌کنند. در حالي كه طبق قانون بین‌المللی استخدام کودکان زیر سن 15 برای شرکت فعال در درگیریها یک ”جنایت جنگی” است.
مایکل پریجنت کارشناس ارشد در بنیاد هادسن که تازه از عراق برگشته است مي‌گويد:‌ ”رژیم ایران توانسته از سه مسیر خود را به سوریه برساند. دو مسیر از بغداد، و سومی از طریق موصل که به‌تازگی از اشغال داعش آزاد شده است”. وی افزود:‌ ”نیروی پلیس تحت‌امر وزارت کشور عراق و نیروی ارتش آن کشور، در کنار نيروهاي حشدالشعبی، در نقل و انتقال نیروهای سپاه پاسداران برای رساندن تجیهزات و پرسنل به سوریه نقشی حیاتی دارند”.

به گفته ناظران حقوق بشر سوريه، ماه سپتامبر 2017 مرگبارترين ماه سال با حداقل 3000 كشته بوده كه که 955 نفر از آنها غیرنظامی و در ميان آنها اجساد 207 كودك سوري به چشم مي‌خورد. براساس آمار و ارقام منتشر شده تاكنون 500 هزار نفر كشته و حدود 14 ميليون نفر آواره شده‌اند. عمدة كشته شدگان را زنان و كودكان سوري تشكيل مي‌دهند.
اكنون ديگر كسي در اين واقعيت ترديد ندارد كه مسبب اصلي جنايات صورت گرفته در سوريه، ديكتاتوري مذهبي حاكم بر ايران است كه با تمام قوا به حمايت مادي و لجستيكي ديكتاتوري سوريه برخاسته و سالانه دهها ميليارد دلار در اين رابطه هزينه كرده است. علت پايه‌يي اين حمايت نيز وحشتي است كه مقامات رژيم ايران از امنيت و موجوديت خود دارند.
علي خامنه‌ای در روز 18 ژوئن 2017 گفت كه ”اگر پاسداران در سوریه نمی‌جنگیدند امروز باید در شهرهای ایران می‌جنگیدیم. او همچنين در روز 5 ژانويه
نيز گفته بود كه اگر جلوی دشمن را در سوریه نمی‌گرفتیم «باید در تهران، فارس، خراسان و اصفهان جلوی آنها را می‌گرفتیم».
آخوند حسن روحانی نيز در روز ۸فوریه ۲۰۱۶ گفت: ”اگر سرداران رشید ما در بغداد و سامرا و فلوجه و رمادی ایستادگی نمی‌کردند و اگر در دمشق و حلب به دولت سوریه کمک نمی‌کردند ما امنیتی نداشتیم که بتوانیم به این خوبی مذاکره کنیم”. آخوند جنایتکار علی سعیدی، نماینده خامنه‌ای در سپاه پاسداران در روز 13 سپتامبر 2016 گفت ”حفظ بشار اسد خط قرمز رژیم آخوندی در سوریه است”.
ولایتی مشاور خامنه‌ای نیز در روز 19 دسامبر2015 حفظ بشار اسد و دولت سوریه را خط قرمز رژیم خواند و گفت: ”مردم سوریه هیچ گاه فردی را نمی‌توانند پیدا کنند که به اندازه بشار اسد به آنها وفادار باشد”. در همين تاريخ پاسدار جعفري، فرمانده سپاه پاسداران نيز با اشاره به كشته شدن پاسدار همداني در سوريه گفت كه اگر همداني كشته نمي‌شد ”دو، سه سال پیش، دمشق سقوط کرده بود” و اين امر ” اثر مستقیم روی امنیت ما نیز مي‌گذاشت”. پاسدار علي شمخاني، دبیر شورای عالی امنیت ملی رژیم، در روز 29 دسامبر 2014 گفت: ”اگر ما در عراق و سوریه نجنگیم، ما باید در سیستان، آذربایجان، شیراز و اصفهان خون بدهیم”
رسانه‌هاي حكومتي ايران در روز 6 اكتبر 2015 نوشتند: « در اوائل سال 2013 تروریستها [بخوانید ارتش آزاد سوریه] کاملاً به نقطه پیروزی نزدیک شده بودند آنها... توانسته بودند حلقه محاصره را تنگتر و به کاخ ریاست‌جمهوری سوریه در دمشق نزدیکتر شوند طوری که عن‌قریب بود کاخ را به اشغال خود درآورند. بشار اسد هم کار را تمام شده می‌دانست و دنبال رفتن به یک کشور دیگر بود”.
این اعترافات که تنها نمونه‌هایی از هزاران اظهارنظر مشابه توسط سرکردگان رژیم است، گوياي اين حقیقت است که تا پاسداران و شبه‌نظامیان مزدورشان در سوریه حضور دارند بحران سوریه هم‌چنان ادامه خواهد داشت. خلع‌ید از رژیم آخوندی و اخراج سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان مزدورشان اولین قدم ضروری برای صلح و آرامش در سوریه است. جایگزین شدن داعش با پاسداران و شبه‌نظامیان در سوریه یا عراق با استفاده از شرایطی که ائتلاف بین‌المللی فراهم می‌کند، بزرگترین خطری است که امروز منطقه را تهدید می‌کند.
اين اعترافات اسناد ”جنايت عليه بشريت” رژيمي است كه در داخل ايران نيز بقايش بر جنايات ريز و درشت ديگري استوار است. جناياتي عليه بشريت و در رديف نسل كشي كه اكنون تحقيقات پيرامون آن روي ميز جامعه بين‌المللي قرار گرفته است. جنايات اين رژيم در داخل ايران و در ديگر كشورهاي منطقه دو روي سكه ماهيت رژيمي است كه با جهان بشريت معاصر در تعارض است و بايد كه از صحنه روزگار حذف گردد. اين نه خواسته فقط مردم ايران، بلكه مردمان منطقه و همچنين تمامي بشريت انساندوست جهان است.
مجمع عمومي سازمان ملل كه در حال برگزاري اجلاس سالانه خود پيرامون نقض حقوق بشر در جهان است، بايد ضمن محكوميت سالانه ديكتاتوري مذهبي حاكم بر ايران، تشكيل يك كميته مستقل بين‌المللي پيرامون جنايات اين رژيم، به‌خصوص قتل عام بيش از 30 هزار زنداني سياسي در سال 1988 در ايران را در دستور كار خود قرار دهد و آن را در بيانيه سالانه خود بگنجاند. اين يك گام راهگشا براي گشودن پرونده‌هايي است كه ساليان متمادي به علت سياست مماشات غرب ناگشوده باقي مانده است. اين گام ضروري مي‌تواند مسير تحقق بخشيدن به خواسته‌ اصلي مردم، يعني تغيير رژيم در ايران را بسيار كوتاهتر بكند و خاور ميانه را از كشتار و بي‌ثباتي نجات دهد.


No comments:

Post a Comment