Tuesday, April 25, 2017

نقطه عطفي در بحران سوريه



نقطه عطفي در بحران سوريه
 
عبدالرحمن مهابادي. نويسنده و محلل سياسي

حمله شيميايي جنايتكارانه اسد به خان شيخون  و قتل و كشتار كودكان و مردم بيگناه، منجر به واكنش شديد جامعه جهاني شد. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرد: ”به‌وضوح نظر ما این است که دوران خانواده اسد به پایان رسیده و نقشی برای اسد یا خانواده اسد در آینده حکومت سوریه وجود ندارد”.
سفر وزير خارجه امريكا به روسيه و اظهارات وي بعداز اجلاس وزراي خارجه گروه جي 7 در ايتاليا، نشان مي‌دهد كه بحران سوريه بعداز موشكباران مهمترين پايگاه نظامي اسد وارد يك نقطه عطف جدي و جديدي شده كه راه هرگونه بازگشتي به قبل را مي‌بندد. تيلرسون در آستانه اين سفر گفته بود: ”روسیه باید انتخاب کند که یا در کنار آمریکا و کشورهای همفکر قرار گیرد و یا از بشار اسد، (رژیم) ایران و حزب‌الله حمایت کند.
اين اظهارات مورد حمايت 7 كشور صنعتي جهان و حمايت قوي هر دو حزب جمهوريخواه و دمكرات امريكا و به‌خصوص كشورهاي عربي مي باشد و اقدام نظامي امريكا، از پشتوانة سياسي قوي برخوردار است كه رژيم ايران و هر طرفي را كه از جنايات اسد حمايت مي كند در انزوا قرار داده است.
روسيه بعداز حمله موشكي ضمن انكار حملات شيميايي رژيم اسد، اين اقدام امريكا را غيرقابل قبول خوانده بود و پوتين قبلتر هم اعلام كرده بود كه با تيلرسون ديدار نخواهد كرد. در حاليكه در اين سفر به مدت دو ساعت با وي ديدار نمود و هم توافقنامه هوايي با امريكا را در خصوص پرواز در آسمان سوريه مجددا به جريان انداخت.

اگر قدري عميق‌تر به مسئله نگاه بكنيم مي‌بينيم كه از مهمترين نتايج اين تحول، منزوي ساختن رژيم ايران و شكاف بيشتر رژيم ايران روسيه از اين رژيم بوده است. تاكيد رئيس جمهور امريكا و برجسته‌ترين مقامات اين كشور مبني بر اينكه ”اسد بايد برود” گوياي رويارويي عميق‌تري بين جامعه جهاني و رژيم حاكم بر ايران است كه اكنون به گواهي برخي مقامات اين رژيم در باتلاق سوريه به شدت گير كرده است و گزارشاتي كه از طرف سازمان اپوزيسيون مجاهدين خلق در رسانه ها منتشر شده ثابت مي كند كه سپاه پاسداران در بمباران شيميايي خان شيخون هم دست داشته است.
بنابراين واقعيت اصلي در بحران سوريه اين است كه وضعيت كنوني بحران غيرقابل برگشت است و اجماع نظر جامعه جهاني مبني بر رفتن اسد، ناقوس خطر جديتري است كه عليه رژيم حاكم بر ايران به صدا درآمده است. اين را قبل از همه رژيم حاكم بر ايران خود دريافته است. سپاه پاسداران در سايتهاي وابسته به خود از اين تحولات ابراز وحشت كرده و نوشته است حمله موشكي امريكا به سوريه يك نقطه عطف است كه رژيم انتظار آن را نداشته و تاكيد كرده كه اخراج رژيم از سوريه نيز از  مهمترين اهداف استراتژي در دوران جديد است كه عليه رژيم شروع شده است.
يكي از پاشنه‌آشيل‌هاي رژيم بنيادگراي حاكم بر ايران اين است كه هر دو باند رژيم در مورد دخالت در سوريه و حمايت از بشار اسد وحدت نظر دارند. روحاني رئيس جمهور رژيم بعد از حمله موشكي به پايگاه شعيرات با بشار اسد تماس گرفت و اين حمله را محكوم و از بشار اسد حمايت كرد. سران رژيم ايران و فرماندهان سپاه پاسداران بارها اعلام كرده اند كه اگر در سوريه نجنگند مجبورند در تهران و استانهاي ديگر با مردم ايران بجنگند.
نقش حياتي سوريه در سرنوشت رژيم ايران و حمايت همه جانبه اين رژيم از ديكتاتور سوريه اكنون به نقطه‌يي از بلوغ خود رسيده كه براي حل بحران سوريه,خلع يد از رژيم ايران در كشورهاي منطقه و اخراج نيروهاي اين رژيم از خاك سوريه و عراق و نامگذاري سپاه پاسداران در ليست تروريستي مي‌تواند گامهاي نخست در حل بنيادين بحرانهاي منطقه باشد.
پايان

No comments:

Post a Comment