Sunday, April 9, 2017

گامي مهم در جهت آينده‌يي بهتر!

گامي مهم در جهت آينده‌يي بهتر!
عبدالرحمن مهابادي، نويسنده و تحليلگر سياسي
هرچند كه دير شده اما لابد بايد مدتي مي‌گذشت تا اين ”مسئلة مهم” به نقطه‌يي برسد كه كشورهاي عرب روي آن به اجماع نظر رسيده و پيرامون آن به اتخاذ تدابيري بيانديشند. يعني مسئله خلع يد از رژيم ايران در منطقه.
از روزي كه رژيم ولايت فقيه در سال 1979 با سرقت دستاوردهاي مبارزاتي مردم در ايران به قدرت رسيد، كشورهاي عرب متاثر از سياستهاي كشورهاي غرب در رابطه با رژيم جديد حاكم بر ايران, نگرشهاي متفاوتي داشتند و هر كدام به فراخور موقعيت داخلي و جغرافيايي خود با اين رژيم تنظيم مي‌كردند. در عين حال آنها بر اين امر واقف بودند كه رژيم تازه به دوران رسيده حاكم بر ايران يك رژيم توسعه‌طلب و متجاوز با مدل ”اسلام تندروانه(!)” است. زيرا علاوه بر شعارها و سياستهاي اعلام شده رژيم ايران، اين رژيم از همان آغاز آتش جنگ عليه كشور عراق را برافروخته بود.
کنفرانس اتحادیه عرب که اخيرا با شرکت سران کشورهای عرب در اردن برگزار شد، از تحولات مهمی است که گویای همین واقعیت است چرا که در آن، اکثر سخنرانها (از وزیران خارجه تا سران کشورها) از دخالتهای رژیم ایران در كشورهاي منطقه سخن گفتند و بر ضرورت هماهنگی و همکاری کشورهای عرب به‌منظور دفع شر از این رژیم تأکید نمودند. از جمله سران عربستان و اردن، نگرانیهای شدید خود را از دخالتهای رژیم ایران در امور داخلی کشورهای منطقه و برافروختن جنگ فرقه‌یی و پشتیبانی این کشور از تروریسم ابراز داشتند (روزنامه الشرق‌الأوسط ـ 8فروردین).

رئیس‌جمهور مصر در سخنرانی خود با اشاره به دخالتهای رژیم ایران در امور داخلی کشورهای عرب گفت: ”همه ما باید موضع روشن و تعیین کننده و قاطعی در مقابل این دخالتها داشته باشیم و پیام قاطعانه‌ای برسانیم که ما به هیچ نیرویی اجازه نخواهیم داد در امور ما دخالت کند. عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور یمن گفت: ”رژیم ایران پدرخوانده اصلی تروریزم با دو شق حزب‌الله و القاعده است.
همزمان با این تحول منطقه‌یی، شاهد موجی از موضعگیریها در آمریکا و سایر کشورها علیه سیاست صدور تروریسم رژیم و دخالتهایش در کشورهای منطقه هستیم:
نمایندگان پارلمان انگلستان از تمامی احزاب اصلی، که با ثبت یک قطعنامه پارلمانی به اخراج نیروهای سپاه پاسداران و مزدوران اعزامی رژیم ايران از کشورهای منطقه، به‌عنوان یک گام اساسی برای برقراری ثبات در خاورمیانه فراخوان دادند (سایت پارلمان انگلستان ـ مارس 2017).
کمیته روابط بین‌الملل و تجارت خارجی مجلس سنای کانادا طرح تحریمها علیه رژیم آخوندی به‌خاطر نقض حقوق‌بشر و فعالیت‌های تروریستی را که شامل بررسی لیست‌گذاری سپاه پاسداران نیز هست به تصویب رساند.
مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا که تصریح کرد ”آمریکا دیگر تلاشهای بی‌ثبات کننده ایران را در این منطقه تحمل نخواهد کرد”. سناتورهای ارشد آمریکایی که رژیم ایران را اصلی‌ترین دولت حامی تروریسم خواندند (سناتور «باب کورکر» در جلسه استماع کمیته خارجی سنا ـ 8فروردین96) و تصریح کردند لایحه تشدید تحریمهای موشکی و تحریم کل سپاه پاسداران در دستور کار ماست (سناتور «باب منندز» سایت روسی اسپوتنیک ـ 9فروردین 96).

اكنون رژيم با اين اجماع نظر منطقه‌يي و بين‌المللي تحت فشارهاي افزاينده قرار گرفته است. از دست دادن باراك اوباما در صحنه بين‌المللي، از دست دادن روسيه بر سر مسئله سوريه، از دست دادن نوري مالكي از پست نخست وزيري در عراق، و مهمتر از همه اينها، از دست دادن كنترل و تعادل رژيم بعداز مرگ رفسنجاني و همچنين تشديد بحرانهاي دروني جناحهاي رژيم بحرانهايي است كه رژيم را بيش از هر زمان ديگر رژيم را به پايين‌ترين نقطه از تزلزل و ضعف كشانيده و بازتابهاي اين شكستها يك زنگ خطر جدي براي انتخابات ماه اينده رژيم به صدا درمي‌آورد كه شايد يادآور رخدادي همچون قيام سراسري مردم در سال 2009 باشد.
علت اصلي وحشت رژيم از دوران جديد اين است كه شرایط بین‌المللی با رفتن اوباما اساساً تغییر کرده است. سیاست مماشات اوباما دست کشورهای عرب و منطقه را در برخورد با رژیم ایران بسته بود و تحولات منطقه‌یی از سوریه تا یمن و لبنان و عراق در حالت قفل بود؛ اکنون این قفل برداشته شده است از همین روست که سناتور میچ مک‌کانل، رهبر جناح اکثریت سنای آمریکا می‌گوید: «امروز ما می‌توانیم با اقدامات رژیم ایران در زمینه تأمین سرمایه، آموزش و مسلح کردن تروریستهایی نظیر حزب‌الله، حماس و دست‌نشانده‌هایشان در سوریه مقابله کنیم (آسوشیتدپرس ـ 8فروردین).
علت ديگر وحشت رژيم، در دستور کار قرار گرفتن تحریم سپاه پاسداران و لیست‌گذاری آن است. پل رایان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در اين رابطه گوياي اين واقعيت است. وي گفته: ”برای مقابله با تهدیدهای منطقه‌یی و جهانی رژیم آخوندی، بایستی نامگذاری سپاه پاسداران در لیست تروریستی مورد بررسی قرار گیرد و تحریمها علیه این رژیم گسترش یابد”. همان هدفی که مقاومت ایران نیز آن را پیگیرانه دنبال می‌کند و خواستار آن است که سپاه پاسداران و گروهها و شبه‌نظامیان وابسته به آن در لیستهای تروریستی سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گیرد و پرونده جنایتهای رژیم ایران در منطقه به شورای امنیت ملل‌متحد احاله شود.
زيرا بدون تغيير رژيم حاكم بر ايران، امنيت كشورها و مردمان منطقه همچنان در خطر باقي خواهد ماند و نامگذاري سپاه پاسداران در ليست تروريستي كشورها گامي مهم در جهت آينده‌يي بهتر براي جهان و منطقه خواهد بود.


No comments:

Post a Comment