Friday, December 25, 2020

اوجگیری جنگ باندهای رژیم حاکم بر ایران بر سر FATF!


 

اوجگیری جنگ باندهای رژیم حاکم بر ایران بر سر FATF!

به قلم عبدالرحمن گورکی

اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، رئیس جمهور آخوندها روز 22 اکتبر ادعا کرد که سران سه قوه لوایح مربوط به FATF را امضا کرده‌اند و خامنه‌ای نیز آن را تأیید کرده است؛ این حرف روز بعد به طور ضمنی مورد حمایت روحانی و چند تن دیگر از اعضای دولت قرار گرفت. با این ادعا، جنگ باندهای حکومت استارت جدیدی خورد و بحران درونی رژیم را اوج بیشتری داده است.

روزنامه کیهان متعلق به باند علی خامنه‌ای در روز 24 اکتبر ضمن به حمله به روحانی نوشت: «رئیس‌جمهور دیروز در جلسه کابینه گفته است: مردم ایران به خوبی می‌دانند که برجام چه آثار و برکاتی می‌توانست برجای گذارد. با شکوفایی برجام بود که در سال 95، بزرگ‌ترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم... روحانی مشابه همین اظهارات را 24 مهرماه در دانشگاه تهران تکرار کرده و طوری سخن گفته بود که گویا ایده‌ آنها موفق بوده و این منتقدان بوده‌اند که ‌اشتباه کرده‌اند پس باید باز هم سرزنش شوند و توهین بشنوند؛ این توافق برای عده‌ای به مثابه کوهی بود که بر سرشان ریخت». این روزنامه در ادامه می‌افزاید: « وقتی در نشست خبری از ایشان پرسیده می‌شود مسئول بر باد رفتن 18 میلیارد دلار ارز دولتی با کیست، می‌گویند آن سرمایه بر باد نرفته و بلکه به مردم داده شده است! گویا این روزها تعریف مردم نیز عوض شده است».

متعاقبا تلویزیون رسمی دولت، یاسر جبراییلی، معاون پاسدار محسن رضایی در مجمع تشخیص و دهقان، عضو حقوقدان شورای نگهبان را به صحنه آورد که طی آن دهقان گفت: «تصویب 2 لایحه باقیمانده از الزامات FATF ما را به غرق شدن نزدیک‌تر می‌کند و راه‌های دور زدن تحریم ها را می‌بندد». جبراییلی نیز، جهانگیری و روحانی را به دروغگویی و رفتار و اظهارات خلاف قانون متهم کرد.

روزنامة متعلق به علی‌اکبر ولایتی نیز  در این رابطه نوشت: «اظهارنظر جهانگیری درباره FATF خلاف واقع بود. اگر روزی کسی بخواهد دولت‌های یازدهم و دوازدهم را بررسی کند حتما باید پرونده ویژه‌ای برای اسحاق جهانگیری در نظر بگیرد، کسی که... در بسیاری از مواقع میان جریان‌های متناقضی حضور داشته که باعث شده او بیشتر از آنکه به‌عنوان یک بازیگر موثر سیاسی شناخته شود، به‌عنوان چهره‌ای با حرف‌ها و مواضع متناقض شناخته شده است». این روزنامه س‍پس می‌افزاید: « با این اوصاف به‌نظر می‌رسد از این پس لازم باشد افکارعمومی، اظهارنظرهای جناب جهانگیری و رفقا را دراین‌باره از باب افعال معکوس فهم کنند! تا به واقعیت ماجرا برسند».

خبرگزاری فارس، متعلق به سپاه پاسداران روز 28 اکتبر گزارش داد «دولت برای کسب رضایت FATF تحریم‌های شورای امنیت را به رسمیت شناخت». این خبرگزاری افزوده است «هیات دولت در آستانه برگزاری اجلاس اخیر گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و در روز 13 اکتبر آئین نامه اجرایی ماده 14 الحاقی قانون مبارزه با پولشویی را به تصویب رساند. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور این آئین نامه اجرایی را یک روز بعد از تصویب، به نهادهای اجرایی ابلاغ کرد.

به این ترتیب آشکار می‌شود که ادعای جهانگیری مبنی بر تصویب لوایح FATF، دستکم 9روز بعد از ابلاغیه اجرای این لوایح توسط بانکها و دوایر دولتی صورت گرفته است.

طبق سند 57 صفحه‌یی منتشره از طرف خبرگزاری فارس، خطاب به چندین وزارتخانه و بانک مرکزی مقرر شده که آنها نباید با شخصیتهای حقیقی و حقوقی که متهم به تروریسم و پولشویی هستند، هیچگونه مراوده و مبادلات مالی داشته باشند.

این خبرگزاری مدعی شده که این اقدام دولت خودسرانه بوده، است چرا که «تنها شورای عالی امنیت ملی به عنوان تنها مرجع صاحب صلاحیت برای تشخیص مصادیق تروریسم و افراد و نهادهای تحریمی معرفی شده اند. به نظر می رسد این اقدام دولت در راستای جلب رضایت FATF صورت گرفته است که منجر به پذیرش فهرست تحریمی نهادهای بین المللی در قوانین داخلی و تبعا پذیرش رسمی خود تحریمی در داخل کشور خواهد شد».

جالب است که جهانگیری ۳ روز پس از ادعای خود مبنی بر تصویب لوایح FATF توسط خامنه‌ای حرف خود را پس گرفت و از طریق دفترش مدعی شد که منظور این بوده که « سران قوا در دو-سه جلسه خود تصویب کردند که لوایح مرتبط با FATF برای اداره کشور بسیار ضروری است».

آخوند نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس ارتجاع خواستار شد دستگاه قضایی جهانگیری را به خاطر نشر اکاذیب مورد پیگرد قانونی قرار دهد. متعاقبا خبرگزاری فارس روز 28 اکتبر به نقل از نوروزی گزارش داد: «اظهارنظر خلاف واقع معاون اول رئیس‌جمهور در داخل و در مجامع بین‌المللی پخش شده و مطابق قانون، مصداق نشر اکاذیب است. وی افزود: دستگاه قضایی باید معاون اول رئیس‌جمهور را به خاطر نشر اکاذیب مورد پیگرد قانونی قرار دهد و به پرونده وی رسیدگی کند. پیش از او آخوند ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت مجلس آخوندی و آخوند شبستری نیز خواهان محاکمه جهانگیری شده بودند.

آخوند مجتهد شبستری از اعضای خبرگان ارتجاع نیز در مصاحبه‌یی که خبرگزاری فارس روز 27 اکبتر منتشر نمود دربارة اظهارات جهانگیری گفت:‌ «آنچه مسلّم است اینکه این اظهارات خلاف واقع بوده است و همانطور که همه در جریان هستند، هم مجمع تشخیص تکذیب کرد هم قوه قضائیه». آخوند شبستری افزود:‌ « در هر صورت، آقای جهانگیری اقدام خلافی را مرتکب شده و یکی از راه حل‌ها این است که ایشان بگویند اشتباه کرده اند. امّا اینکه چه برخوردی باید با وی صورت بگیرد را قانون مشخص می کند.

به رغم حملات باند خامنه‌ای به روحانی، دیاکو حسینی از کارگزاران دفتر روحانی، از مذاکرات پشت پرده با اروپا و به طور غیرمستقیم با آمریکا خبر داد. خبرگزاری حکومتی ایسنا (6آبان) نوشت:« تلاش هایی، هم از طرف ایران، اروپا و البته از طرف آمریکا در جریان است برای این که انجام مقدمات مذاکره به شکل آبرومندانه فراهم شود».

بنابراین می‌توان پیش‌بینی نمود که در روزهای آتی، جنگ باندهای حاکم بر سر (FATF) شدت بیشتری خواهد یافت و رژیم آخوندی باز هم بیشتر در بحرانهای لاعلاج خود غرق خواهد شد.

اگر علی خامنه‌ای اگر (FATF) را قبول کند همه اطلاعات مربوط به پولشویی‌ها و طرح‌های پشت پرده تروریسم رژیم برملا شده و عواقب مرگبار آن گریبانگیرش خواهد شد و اگر هم قبول نکند، ماحصل آن تحریم‌های هرچه بیشتر خواهد بود و سرنگونی این رژیم به دست مردم و مقاومت ایران را تسریع خواهد کرد.

‍پایان

 

No comments:

Post a Comment